Laerdaltunnel

De Laerdaltunnel (Leardalstunnelen in het Noors) is de langste autotunnel van Noorwegen en tevens de langste ter wereld. De tunnel is 24,5 kilometer lang en werd eind 2000 officieel geopend.

De tunnel verbindt Laerdal en Aurland met elkaar en is onderdeel van de route E16. Aurland is gelegen in de Aurlandsfjord, een zijarm van de Sognefjord. De Sognefjord is de grootste fjord van Noorwegen. Kortom: volop toeristische hotspots in de omgeving, daarover later meer.

Met een lengte van 24,5 kilometer duurt een rit door de tunnel ongeveer 20 minuten. Om weggebruikers een indruk te geven hoe ver zij nog moeten rijden, hangt er iedere kilometer een bord die aangeeft hoe ver het nog is tot het einde van de tunnel.
 

ReizenReizen

 

Rotswanden en grotten

Noorwegen staat bekend om de grote hoeveelheid tunnels. In het land zijn er ruim 900. De Noorse tunnels staan bekend om hun prachtige rotswanden. Waar je in de meeste landen tegen betonnen wanden kijkt, zie je in Noorwegen bij de meeste tunnels de rotswanden.

In de Laerdaltunnel komen de rotswanden extra tot zijn recht, omdat er speciale verlichting is aangebracht. In de tunnel zijn drie brede grotten, die speciaal zijn verlicht. Deze grotten zijn ontworpen om bestuurders alert te houden, maar ook om te kunnen stoppen en eventueel te keren. Tevens zijn er nog 15 punten waar het verkeer kan keren.
 

Aanleg van de Laerdaltunnel

Met de rotsen is het niet gek dat er bij de aanleg een grote hoeveelheid explosieven is gebruikt. In 1995 is een start gemaakt met de aanleg van de tunnel. Deze kon 5 jaar later worden geopend door Koning Harald V. De aanleg van de Laerdaltunnel kostte 930 miljoen Noorse kroon.
 

Tol en drukte in de tunnel

In Noorwegen zijn veel toltunnels en tolwegen, de Laerdaltunnel is daarentegen tolvrij. Je kan zonder extra kosten gebruik maken van de tunnel.

Als langste autotunnel ter wereld en onderdeel van de E16 route tussen Oslo en Bergen zou je verwachten dat het druk is in de Laerdaltunnel. Dit valt er mee. Gemiddeld rijden er 1000 voertuigen per dag door de tunnel. In het drukste uur reden er slechts 400 voertuigen door de Laerdaltunnel. Ter vergelijking: In Nederland rijden er gemiddeld 2700 auto’s per uur op de A1 en gemiddeld 3626 auto’s per uur op de A2.
 

Toeristische route

De langste tunnel ter wereld is zelf al mooi om te zien, maar vergeet niet de toeristische route die bovenop de tunnel ligt. De Laerdaltunnel is aangelegd zodat het verkeer sneller van Laerdal naar Aurland en andersom kan rijden. Voorheen was het verkeer altijd aangewezen op de Aurlandsfjellet, de route over het fjord. Dit is één van de 18 National Scenic Routes, oftewel de mooiste routes van het land. Uitkijkpunt Stegastein is onderdeel van de route.